.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
كانديداهاي مجلس هشتم و سند چشم انداز
رضا تیموری
كانديداهاي مجلس هشتم و سند چشم انداز

با نزديك شدن به زمان برگزاري هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي اشخاص ، گروهها ، احزاب و جريانهاي سياسي در مورد ويژگيهاي كانديداهاي اصلح به اظهار نظر مي پردازند .

در اين مجال قصد دارم نكاتي را در مورد يكي از مهمترين ويژگي كانديداها كه جامع بسياري از ويژگيهاي ديگر است و همه كانديداها بايد آنرا لحاظ كنند مطالبي را مطرح نمايم .

با نگاهي به تبليغات دوره‌هاي گذشته انتخابات مجلس شوراي اسلامي مشاهده مي شود كه شعارها و برنامه‌هاي مختلفي از سوي اشخاص و احزاب به تناسب ديدگاهها و سلايق فكري براي جلب نظر مردم مطرح شده است. در اين راستا كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي در ارايه برنامه‌هايشان صرفا برنامه هاي پنج ساله توسعه مطرح مي كردند كه اين امر باعث مي شد كه برنامه هاي ارائه شده به صورت كلي مطرح و افق كوتاهي ديده شود شود .

اما اين دوره تفاوتهايي آشكار با دوره‌هاي گذشته انتخابات مجلس شوراي اسلامي دارد كه اين تفاوت اساسي باعث شفاف تر شدن برنامه هاي ارايه شده از سوي كانديداها مي گردد .

با عنايت به تغييراتي كه در ( ماده 28 ) قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي براي شرايط انتخاب شوندگان لحاظ شده است (مدرك تحصيلي و سابقه خدمت اجرايي ) به نظر مي رسد در اين دوره كانديداهاي با سابقه خدمت اجرايي بيشتر و مدارك تحصيلي بالاتر رقابت جدي و نزديك تري با هم خواهند داشت . طبيعتا تبليغات و نحوه ارائه برنامه ها و ديدگاههاي كانديداها نيز تفاوت اساسي نسبت به دوره هاي قبل پيدا خواهد كرد. و صد البته اين (علم و مديريت ) براي كساني كه نمايندگي مردم را بدست مي آورند نيز موثر بوده و در كار كارشناسي مجلس شوراي اسلامي براي تصويب قوانين نيز حائز اهميت خواهد بود.

تفاوت ديگر اين دوره كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه كانديداها خود نيز در نقش مبلغ ظاهر شوند . البته اينبار نه تبليغ براي خود و برنامه هاي خود بلكه تبليغ و تبيين و ترويج افق آينده كشور يعني سند چشم انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران .

همانطور كه اكثر نخبگان كشور مطلعند در سال 1382 افق آينده كشور در قالب سند چشم انداز بيست ساله نظام كه محصول كار كارشناسي در مجمع تشخيص مصلحت نظام مي باشد از سوي مقام معظم رهبري به قواي سه گانه ابلاغ شد .

با عنايت به گذشت بيش از سه سال از ابلاغ سند چشم انداز به نظر مي رسد كه عموم مردم از اين سند اطلاعي نداشته باشند در اين راستا وظيفه كانديداها چيست ؟ به نظر نگارنده كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي با اين موضوع دو دسته هستند : دسته اول كساني هستند كه كاملا با سند آشنايي دارند و دسته دوم با مقوله سند هيچ آشنايي ندارند يا كمي از اهداف سند را مي دانند . دسته اول بايد در حوز هاي انتخابيه خود كه بيش از 200 حوزه انتخابيه است به تبيين و تبليغ سند چشم انداز بپردازند . دسته دوم نيز با مطالعه و ارتباط با مراكز مرتبط در مرحله اول سند را خوب بفهمند و در مرحله بعدي ضمن آگاهي دادن به مردم برنامه هاي خود را در آن چارچوب به مردم معرفي نمايند در صورت تحقق چنين كاري گام بسيار بزرگي در تحقق سند چشم انداز برداشته شده مي شود .

برنامه اي كلان به عنوان سند چشم انداز بايد همه قانونگذاري ها و برنامه ريزي ها مورد توجه كامل قرار گيرد و قوانين در راستاي هدف و افق سند تصويب گردد.

كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي در ارايه برنامه‌هايشان مي‌بايست افق 1404 كشور ، استان و شهرستان را در ابعاد مختلف براي مردم بازگو نمايند و راههاي رسيدن به آن افق و قوانيني كه مي تواند به تحقق سند چشم انداز شتاب دهد را براي مردم به صورت علمي و با برنامه بيان كنند .

طبيعتا منتخبين مردم در هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي بايد به اين ميثاق نامه كه پس از قانون اساسي دومين سندي است مورد قبول همه مسئولين و تاثيرگذاران كشور واقع شده است اعتقاد كامل داشته باشند تا بتوانند قوانين در جهت اهداف سند و اجراي بهتر آن وضع نمايند همچنين با مطالعه قوانيني گذشته در صورت مغايرت با اهداف سند آن را اصلاح نمايند.

آنچه به نظر مي رسد اينست كه سند چشم انداز بيست ساله نظام هنوز فراگير نشده و به باور ملي در نيامده است . طبيعتا عزم و اراده ملي براي تحقق سند آنچنان كه بايد، وجود ندارد . لذا با مطالعه و بازيابي علل فراگيري نهضت انقلاب اسلامي و دفاع در هشت سال جنگ تحميلي مي توان به فراگيري و باور ملي سند چشم انداز كمك شاياني نمود . به اميد رسيدن هر چه سريعتر کشوري توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي علمي و فناوري در سطح منطقه با هويت اسلامي و انقلابي، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بين‌الملل


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.242 seconds.